TOP 10 postmodernistycznych wnętrz, czyli powrót do przeszłości
Choć postmodernistyczny nurt we wzornictwie i architekturze był bardziej uważany za przejaw mody i buntu przeciw skostniałemu schematowi modernizmu, w którym forma była służebnicą funkcji, i jak każda moda przeminął (co widać zwłaszcza na przykładzie stylu Memphis w latach 80. ub. wieku), oddać mu trzeba hołd za odwagę i nieszablonowość, niebanalność w dążeniu do banału, eklektyzmu i fantazyjną, nie dającą się ujarzmić formę.
Te szalone eskapady w łączeniu stylów Bauhausu, Art Deco, Pop Artu, ale i baroku, rokoko i wielu innych, niekonwencjonalne zabawy formą i strukturą, żonglerki kolorami i umiłowanie do kontrastów wciąż odradzają się w nowych, wyewoluowanych tworach i zaskakują bogactwem wyobraźni. Ta frywolność, której wyrazami są ironia i humor, natchnęła nas do przymrużenia oka na wszelkie konwenanse i wytypowania 10 najbardziej szalonych postmodernistycznych wnętrz, które pozwolą Ci na powrót do przeszłości.
Zobaczcie wystroje wnętrz w stylu postmodernistycznym!
10
Kolorowe flakony, jaskrawe poduszki, mieszanina metalu i szkła, skórzane fotele projektu Le Corbusiera, starannie ułożone książki - to wszystko rozbijane jest klasycznymi białymi kolumnami, imitującymi starożytny styl dorycki. W takim wnętrzu z początku lat 90. trudno nie poczuć się wyjątkowo.
9
Widok z przejścia na półkoliście rozłożone wokół białego stolika krzesła Cassina AEO zachęca do spotkań w większym gronie, najlepiej przyjaciół o szerokich intelektualnych horyzontach i dużej wyobraźni. Kolorowe dodatki, jak wieńczące wysoką przestrzeń dzidy, świetnie kontrastują z mistycznym kopcem kamieni, który doskonale wpisuje się w sakralność typu New Age.
8
Wnętrze przedstawia fragment mieszkania Karla Lagerfelda, w którym przestrzeń, zazwyczaj wykorzystywaną do walki, zagospodarowano do celebracji herbaty i do zabawy ("Tawaraya" Party Ring Masanori'ego Umedy). W tle m.in. ascetyczna biblioteka “Suvretta” Ettore'a Sottsassa, stół George'a J. Sowdena oraz krzesła "Riviera" Michele'a De Lucchi'ego.
7
Zdjęcie z książki "Living For Today" Karena Fishera z 1972 roku. Dużą przestrzeń mieszkalną podzielono na mniejsze strefy: jadalną, przeznaczoną do odpoczynku i salonową. Zgrabne stoliki z okrągłymi blatami oraz masa poduch w rozmaitych kolorach - od bieli poprzez pomarańcz aż do brązu. Niesamowite, nisko zwisające, korespondujące jaskrawym kolorem lampy.
6
Uwiecznione przez znanego fotografa wnętrz Mariana Krausa zdjęcie przedstawia hol One Museum Place z Chicago, budynek, który rozpoznawalny jest przez duże, rozciągające się od podłogi do sufitu okna oraz odsłonięte stalowe elementy. Na zdjęciu widać ekstrawagancko podłużny kominek oraz zabawę skórzanych narożników, rozdzielonych czerwonym skórzanym meblem, hybrydą podnóżka i stolika.
5
Loft ukazujący magiczne neonowe prace Stephena Antonakosa, artysty, który za wszelką ceną unikał symboliki, złudzenia i reprezentacji przez wyrażanie - jak sam określił swoją sztukę - "real things in real spaces". Tu również jasne kolory ścian oraz mebli przełamywane są przez jaskrawe elementy i dodatki.
4
Z pozoru zwyczajne wnętrze zostaje przeinterpretowane na postmodernistyczną modłę przez ekstrawagancki stół projektu Alessandra Mendini'ego dla pracowni Zanotta. Stół powstał jako przedmiot z pogranicza sztuki i dizajnu. Rzucający urok ręcznie wykonanego produktu mebel został stworzony w ramach kolekcji Zanotta Edizioni, w której projekty tworzone były przy użyciu takich zatroconych technik zdobniczych, jak marketeria, dekoracja malarska czy nowych metod eksperymentalnych. Co ciekawe, stół doczekał się reedycji w 2011 roku i został zaprezentowany w Paryżu na wystawie Maison & Objet.
3
Postmodernizm we wnętrzach to magia wyobraźni. Twórcy poniższego projektu pokusili się o specyficzne oddanie morskiej głębi za pomocą kolorystyki, oświetlenia czy nowatorskich mebli. Imitujące podwodną faunę i florę żyrandole i klinkiety, pufy i podwieszane obrotowe fotele, ława czy nietypowe łoże - wszystko zamknięte surowością betonu i zawiązane metalicznością rur.
2
Wnętrze stworzone przez projektantów i architektów z włoskiej grupy Memphis, założonej w 1981 roku przez Ettore'a Sottsassa. Projektując przedmioty i meble wykorzystywali kolorowe tkaniny, ceramikę, szkło, metal czy laminaty z tworzyw sztucznych. Cechą przedmiotów była asymetryczność kształtów i efemeryczność formy, wymykające się swojej funkcji. W aranżacji na zdjęciu można zobaczyć m.in. czerwono-szaro-żółtą szafę "Casablanca" Sottsassa z 1981 roku, lampy podłogowe: "Madison", zaprojektowaną przez Aldo Cibica, "Grand", stworzoną przez Michele'a De Lucchi'a, "Splendid" i "Holiday", obie Martine'a Bedina, czarne krzesło "Palace" George'a Sowdena z 1983 roku, fotel "Bel Air" z 1982 roku czy podwójny regał przy kominku "Peter" z 1987 roku, oba Petera Shire'a.
1
Jako ostatnia, ale - jak mawiąją Anglicy - "last but not least" pracą jest fotografia instalacji z 1981 roku wykonanej przez Sandy'ego Skoglunda pn. "Revenge of the Goldfish". Monochromatyczny niebieski z jasnym pomarańczem są idealną parą kontrastującą. Zwyczajność sytuacji zostaje rozbita i wprowadzona w baśniową narrację poprzez pływające złote ryby. Dzieło wzbudziło kilka głównych interpretacji, wszystkie związane z seksualnością. W 1992 roku zdjęcie posłużyło za okładkę albumu Inspiral Carpets, zespołu grającego rocka alternatywnego.
Które z powyższych wnętrz mogłoby najbardziej zainspirować Cię to zaprojektowania własnej przestrzeni?
_________________________________
Jako główny obraz użyto fragment zdjęcia: Carlo Rampazzi, casa privata a Beirut by Adsodamelk1948 - Own work na licencji CC BY 4.0.